Är Payday en väloljad klocka eller hjälper de kunderna att knyta skorna?

Varumärkesworkshop med medarbetarna på Payday

I fredags höll jag en workshop hos redovisningsbyrån Payday. Deras program för dagen var workshop följt av bowling och middag. Bra upplägg, för då fanns det tid för att fortsätta prata om vad som kom fram under workshopen. Vi använde oss av Brand Pics Test varumärkesspel för att få en gemensam bild av Paydays varumärkespersonlighet och varumärke.

Det visade sig att ganska snart att Payday redan hade kommit igång med sin interna varumärkesprocess och det var intressant att med stöd av korten i Brand Pics Test att följa deras tankar och resonemang. Jag kände en stark vi-känsla, glädje och vilja i gruppen.

Det som ofta händer när konsultbolag arbetar med sin varumärkespersonlighet är att det kommer upp många blå kort på bordet. Det är inte så konstigt och det hände för Payday också. Blått enligt Brand Pics Test står bl.a. för professionell, kunnig och pålitlig. Och det är en självklarhet, allt måste bli rätt och riktigt, utbetalat och lämnat i tid.

Vad är det då som särskiljer Paydays varumärke och varumärkespersonlighet jämfört med konkurrenterna och vad har Payday som är unikt? Vilken personlighet är det som kompletterar deras erbjudande?  Vi tog bort de blå korten och kom fram till att det var den gula personligheten, den som står för ärlighet, hjälpsamhet och omtanke.

_DSC3259 2

Resultatet för Payday är att förutom att de är blå och kunniga, även är gula – hjälpsamma och omtänksamma.

Nästa steg för Payday är att stämma av om deras egen bild av varumärket och varumärkespersonligheten stämmer med kundernas bild av dem, genom att använda Prand Pics digitala enkät.

Jag brukar säga att det finns bara två sorters företag, de som är på sant och det som är på låtsas. Är personalen engagerad mår företaget bra och det känner kunderna på en gång! Och Payday är definitivt på sant!

//Kaj

PS. Se videon med Johan på reklambyrån Hallonlandet där han berättar om hur han använder komplementfärgen för att positionera sina kunder.


OM PAYDAY
Payday är en redovisningsbyrå och erbjuder ett komplett lönekontor och redovisningstjänster med rådgivning. Kunderna är alla typer av bolag som uppskattar kvalité och lönsamhet. Målsättningen är att skapa rutiner och underlag speciellt anpassade till varje kunds behov och önskemål.

*

Brand Pics Test mejslar ut er varumärkespersonlighet och består av:

VARUMÄRKESSPELET BRAND PICS TEST Varumärkesspelet Brand Pics Test är ett workshopsverktyg där man med hjälp av bilder och ord ser till att ledningsgrupp och medarbetare får samma syn på varumärket.
BRAND PICS TEST DIGITALT En digital enkät som via e-post skickas till medarbetare och kunder. Bygger på samma grund som varumärkesspelet.
VARUMÄRKESWORKSHOP Brand Pics Test workshops är det perfekta sättet att kickstarta varumärkesarbetet och engagera alla som deltar.